Terveys ja henkinen hyvinvointi

Keskusteluapua ja sielunhoitoa

Ota yhteyttä seurakunnan työntekijään, kun kaipaat keskustelukumppania.

Luottamukselliset keskustelut ja sielunhoito ovat keskeinen osa seurakunnallista elämää. Keskustelukumppani voi olla pappi, muu seurakunnan työntekijä tai joku toinen seurakuntalainen.
Seurakunnan työntekijöiden yhteystiedotLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Keskusteluissa käsitellään juuri niitä asioita, joita sielunhoitoon hakeutuva haluaa käsitellä; kysymykset tai ongelmat voivat olla miltä elämänalueelta tahansa. Keskusteluissa tärkeää on luottamuksellisuus.

Keskustelu on väylä puhua joko toiselle ihmiselle, lähimmäiselle tai Jumalalle, jolloin sitä voidaan kutsua myös ripiksi.

Kotikäynnit

Pappia, diakoniantyöntekijää tai muuta seurakunnan työntekijää tai vapaaehtoista voi pyytää kotikäynnille. Kotikäynneillä kohdataan erityisesti ihmisiä, jotka eivät itse pääse seurakunnan yhteisiin tilaisuuksiin.

Mikäli ehtoolliselle tuleminen on vaikeaa, voit pyytää kotiehtoollista. Tilaisuudessa voi olla mukana myös muita läheisiä yhdessä sovittavalla tavalla.

Ongelmia parisuhteessa tai muissa ihmissuhteissa?

• on vaikea puhua toisen kanssa
• koetaan vieraantumista läheisessä ihmissuhteessa
• seksielämä ei suju
• uskottomuustilanteissa
• jatkuvat riidat raastavat parisuhdetta
• perheessä on ristiriitoja
• erokysymykset mietityttävät
• tarvitaan erosovittelua

Joutsan kunnan perhetyöntekijäLinkki avautuu uudessa välilehdessä voi toimia keskustelukumppanina tai apuna elämän eri tilanteissa.

Perheasiain neuvottelukeskus Jyväskylässä tarjoaa keskusteluapua parisuhteen ja perheen kysymyksissä.

Keski-Suomen seurakunnat (Hankasalmi, Jyväskylä, Joutsa, Jämsä, Karstula, Keuruu, Kinnula, Konnevesi, Kyyjärvi, Laukaa, Multia, Muurame, Petäjävesi, Pihtipudas, Saarijärvi, Toivakka, Uurainen, Viitasaari ja Äänekoski) tarjoavat mahdollisuuden maksuttomiin neuvotteluihin kaikille alueellaan asuville riippumatta siitä, ovatko he kirkon jäseniä.

Jyväskylän seurakunnan perheasiain neuvottelukeskusLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Ajanvaraus: tiistai, keskiviikko, perjantai klo 12-14.30, p. 044 774 7052
Käyntiosoite: Kilpisenkatu 4, 40100 Jyväskylä
pank-jkl@evl.fi, etunimi.sukunimi@evl.fi

Tukea parisuhteeseen myös:

Parisuhteen palikatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

RakkausklinikkaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kataja ryLinkki avautuu uudessa välilehdessä

VoimaantumoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Toimivat ihmissuhteet läheisiimme ovat tärkeitä ja lisäävät hyvinvointia. Aina yhdessäolo ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Luottamuksellinen keskustelu ammattilaisen kanssa voi avata myös isompia solmuja. Apua tarjoavat oman seurakunnan lisäksi perheasiain neuvottelukeskukset eri puolilla Suomea.

Ihmissuhteet

Perheneuvonnassa on mahdollista keskustella koulutettujen ammattilaisen kanssa parisuhteesi tai perheesi vaikeuksista tai oman elämäsi solmukohdista. Voit tulla yksin, parina tai perheenä. Palvelu on maksuton.

Kirkon perheneuvonta auttaa maksutta

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin