Joutsan hautausmaa

Jousitie 42, 19650 Joutsa

Hautausmaan käyttöönotosta ja muista sen alkuvaiheista ovat tiedot tuhoutuneet Rauhalan pappilan tulipalossa vuonna 1912. Joutsan vanhin kuolleiden ja haudattujen luettelo oli vuosilta 1789-1901 (tuhoutunut tulipalossa). Siitä voitanee päätellä, että hautaukset aloitettiin Joutsan kirkkomaalle vuonna 1789. Vanhin hautausmaan alue on kellotapulin vieressä (lohko 9, hautaukset sukuhautoihin).

Joutsan hautausmaalla on uurnalehto (rakennettu v. 1998), jossa on suunnitelman mukaan 59 uurnahautapaikkaa (236 uurnasijaa). Seurakunta huolehtii uurnalehdon yleisestä kukkaistutuksesta. Uurnalehtoalueen puistomaisen luonteen vuoksi muita erillisiä kukkaistutuksia tai yksittäisen uurnahaudan rajaavia "pienoisreunoja" / reunakiviä ei alueella sallita. Uurnia voidaan myös haudata vanhoihin arkkuhautoihin.

Hautausmaan pääportin välittömässä läheisyydessä on huoltorakennus (Jousitie 42 C). Pääportilta hautausmaalle tultaessa käytävän alkupäässä oikealla puolella sijaitsee muualle haudattujen muistelupaikka mm. kynttilöiden sytytystä varten. Samaisen käytävän varrella ennen vainajien säilytyshuonetta on siunauspaikka (myös koulupaikaksi kutsuttu), jossa voidaan järjestää hautaan siunaamisia kesäaikaan.

Sankarihautausmaa sijaitsee Joutsan kirkon vieressä. Sankarihautausmaalla on Heikki Varjan "Siunaus" -niminen sankaripatsas, jonka Joutsan seurakunta ja kunta yhdessä pystyttivät viime sodissa (1939-1944) kaatuneiden muistoksi. Lisäksi sankarihautausmaalla on 1918 sodassa kaatuneiden muistomerkki ja Karjalaan jääneiden vainajien muistokivi.

Hautausmaan parkkipaikka sijaitsee huoltorakennuksen välittömässä läheisyydessä (Jousitie 42 C).