Luhangan hautausmaa

Mämminiementie 9, 19950 Luhanka

Luhangassa on vanha ja uusi hautausmaa. Vanha hautausmaa sijaitsee lähempänä Luhangan kesäkirkkoa ja uusi talvikirkon vieressä.

Vanhan hautausmaan ensimmäinen kappale on lunastettu vuonna 1875 Klemettilän rusthollista. Hautausmaata on myöhemmin lisätty 1901 ja 1921. Vanhalla hautausmaalla on vapaussodassa kaatuneille muistomerkki lähellä Ånäsin taloa.

Uusi hautausmaa on vihitty tarkoitukseensa vuonna 1927. Uuden hautausmaan puolella sijaitsee sankarihautausmaa ja pronssiinvalettu P. Mikkolan 1952 muovailema kaunis sankaripatsas "Älä itke äitini".

Luhangan vanhimman kirkon, Reethin kirkon, paikka ja sen ympäristö muodostaa  Luhangan vanhimman hautausmaa-alueen. Se sai alkunsa 1766. Siellä sijaitsee vieläkin muutama hautakammio. Reethin kirkko purettiin 1892 ja sen alta löytyneet ruumisarkut ja vainajien jäännökset pantiin niille kaivettuun yhteishautaan tuohon Luhangan vanhimpaan kirkkotarhaan. Reethin kirkon paikalla on 1956 Luhangan seurakunnan toimesta pystytetty muistomerkki.