Luottamushenkilöt - osallistumista ja vastuuta

Seurakuntavaaleilla valitut luottamushenkilöt ovat seurakuntalaisten edustajia ja seurakunnan työntekijöiden kumppaneita. He ovat mukana päättämässä, vaikuttamassa, ideoimassa ja kehittämässä seurakunnan toimintaa kirkkovaltuustossa, kirkkoneuvostossa, kappelineuvostoissa ja työryhmissä.

Parhaimmillaan seurakunnan luottamushenkilöissä on monenikäisiä ja eri elämänalueilla vaikuttavia henkilöitä, jotka tuovat oman persoonallisen panoksensa ja näkemyksensä seurakunnan toimintaan.

Tule ehdokkaaksi! Äänestä!

Luottamushenkilöt kirkkovaltuustoon valitaan vaaleissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä aina neljä vuotta kestävälle kaudelle.
Ehdokkaaksi voi asettua 18-vuotias seurakunnan jäsen ja äänestää saa 16 vuotta täyttänyt seurakunnan jäsen.

Kirkkovaltuusto valitsee joka toinen vuosi kirkkoneuvoston ja kappelineuvostojen jäsenet. Kirkkoneuvosto taas valitsee työryhmien jäsenet. Lue lisää Joutsan seurakunnan hallinnostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tule mukaan vaikuttamaan ja osallistumaan!

Lisätietoja luottamustehtävistä saat seurakunnan kirkkoherralta tai talouspäälliköltäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.
Työryhmien toiminnasta saat tietoa myös ko. työntekijältä esim. kasvatuksen työryhmästä lastenohjaajalta tai nuorisotyönohjaajalta. Työryhmän jäsenenä pääset parhaiten osallistumaan ihan käytännössä mm. tapahtumien järjestämiseen.

Seurakuntalaisen aloite luottamuselimille

Jokaisella seurakunnan jäsenellä on mahdollisuus tehdä seurakunnan ja kirkon toimintaan liittyvä aloite. Se tehdään kirjallisena kirkkoneuvostolle ja toimitetaan seurakunnan kirkkoherranvirastoon. Kirkkoneuvosto käsittelee aloitteet. Jos aloite koskee kirkkovaltuuston päätösvaltaan kuuluvaa asiaa, kirkkoneuvosto valmistelee aloitteen valtuustolle.

Kokonaiskirkon asioihin liittyvä aloite voi edetä aina kirkon "eduskuntaan" eli kirkolliskokoukseen saakka.

Seurakunta matkakumppanina - Joutsan seurakunnan strategia 2026Linkki avautuu uudessa välilehdessä