Pekkasten leirikeskus

Pekkasentie 118, 19650 Joutsa

Rakennukset ja puitteet

Pekkasten päärakennuksessa on sali, ruokailutila, keittiö ja toimistohuone (ei nettiyhteyttä). Saliin ja ruokailutilaan mahtuu istumaan 77 henkeä. Keittiössä on peruskeittiötarvikkeet (astiat 60 hengelle) sekä kolme kylmäkaappia, pakastin, teollisuusastianpesukone.

Majoitusrakennuksessa on yöpymispaikat 42 hengelle (pyörätuolillisia voi majoittua enintään kahdeksan). Rakennus on jaettu ns. tyttöjen ja poikien puoliin, joissa molemmissa on kolme huonetta alakerrassa kerrossänkyineen sekä yläparvi sänkyineen, lisäksi WC-ja suihkutilat.  Molemmissa puolissa on minikeittiöt, joissa on hellalevyt, tiskiallas, mikro (ei astioita). Majoitusrakennuksen keskiosassa on takkahuone ja suihkut ja sähkösauna. Majoitusrakennuksen ulkogrillikatoksessa mahtuu istumaan n. 30 henkeä.

Pekkasten pihapiirissä olevassa aittarakennuksessa on nykyään leirikirkko (mahtuu 30 henkeä) sekä oleskelutila, jossa voi mm. pelata pingistä. Ulos saa lentopalloverkon. Pelivälineet voi tuoda itse. (seurakunnan pelivälineet eivät ole yksityisten käytössä)
Pekkasten pihapiirissä on myös pikkumökki (entinen maitohuone), jossa voi yöpyä kolme henkeä (mökissä on oma WC).

Pekkasten ranta on hiekkapohjainen ja siellä on laituri sekä nuotiopaikka. Rantasaunaan tulee vesi käsivesipumpulla (rantasauna ei ole käytössä talviaikaan). Polttopuita on saatavilla.

Pekkasten leirikeskuksen parkkipaikalle mahtuu yli 50 autoa.

Leirikeskuksen varaukset kirkkoherranvirastonLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta.
Tiloista perittävät vuokratLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pekkasten pappila valmistui vuonna 1798 kappalaisen virkataloksi. Pappila on lisäksi palvelut jatkosodan aikaan v. 1941-1944 Suomen Huollon sairaalana ja myöhemmin vanhainkotina, kirkkoherranpappilana v. 1950-1955, kanttorin virka-asuntona ja nuorisopastorin virka-asuntona vuoteen 1973, jonka jälkeen Pekkasista tehtiin leirikeskus.
Pekkasten päärakennuksen remontti valmistui 1998, jolloin sen sisustus sai nykyisen muotonsa.
Majoitusrakennus on valmistunut vuonna 1993.

Pekkasten leirikeskuksessa pidetään seurakunnan leirejä, rippikouluja ja sitä vuokrataan myös yksityisille esim. juhlat, häät, kokoukset.

Pekkasen esittely video

YouTube-video