Hautojen hoito

Seurakunnalta on mahdollisuus tilata kesähoito Joutsan, Leivonmäen ja Luhangan hautausmailla sijaitseville haudoille ottamalla yhteyttä seurakunnan taloustoimistoon.

Seurakunta lähettää haudanhoitolaskut asiakkaille keväällä toukokuun aikana. Kun hauta on kesällä seurakunnan hoidossa, saa asiakas automaattisesti laskun seuraavana keväänä ja sen maksamalla hoito jatkuu. Jos haudanhoitoa ei haluta enää jatkaa, voi laskun jättää maksamatta ja hoito katkeaa siihen.

Hauta otetaan hoitoon, kun hoitomaksu on maksettu. Kukat istutetaan hoitohaudoille sen jälkeen, kun säätiedotuksen mukaan ei enää esiinny yöhallaa, joten vuosittain istutuspäivä vaihtelee hivenen, mutta yleensä kukat istutetaan kesäkuun 10. päivän jälkeen. Kukkavalinnasta vastaa hoitohenkilökunta.

Haudanhoitoon liittyvissä asioissa, laskutukseen ja osoitteenmuutoksiin liittyvissä asioissa yhteys seurakunnan taloustoimistoon.

Hautojen hoidon hinnat:

Kukkahoito 1 hautapaikka  90 €,  seuraavat hautapaikat  + 15 €
Kukkahoito sisältää kukat, kukkien ja haudan pinnan hoidon sekä kastelun.

Kastelu 55 €  (ei sisällä kukkia)

Arkkuhaudan peruskunnostus  55 €/tunti

Ellei hauta ole ollut seurakunnan hoidossa edellisenä vuonna, on se tarvittaessa peruskunnostettava ennen hoidon aloittamista. Haudan hoitomaksu määräytyy hautapaikkojen mukaan eikä hoidettavaa hautaa voi puolittaa tai muuten jakaa. Hoitohenkilökunta valitsee haudoille istutettavat kukat.