Te olette maan suola

Ensi sunnuntaina on uskonpuhdistuksen päivä.  Martti Lutherin tarkoitus oli puhdistaa katolinen kirkko sen virheistä kuten esimerkiksi anekaupasta, jolla voitiin ostaa sieluja taivaaseen.  Huomaamme tästä heti, kuinka harhautunut kirkon oppi oli eräissä kohdissa siihen aikaan.  Kirkon oikean opin säilyttäminen on ollut ja tulee olemaan kristilliselle kirkolle haastava tehtävä.  Maailma muuttuu koko ajan kovalla vauhdilla.  Luterilaiselle kirkolle eettiset kysymykset ovat monimutkaisempia vastattaviksi kuin joillekin toisille kirkoille.  Luterilaisessa kirkossa on tapana tutkia asiat huolellisesti ja lopputuloksena voi olla myös kirkon pitkäaikaisesta perinteestä poikkeava käytäntö, joka nähdään nykytilanteessa oikeaksi ja asianmukaiseksi.

Jeesus nimittää seuraajiaan maan suolaksi ja maailman valoksi.  Uskova ihminen vaikuttaa ympäristöönsä.  Suola estää ruokaa pilaantumasta ja kristityt antavat tälle maailmalle maun, joka estää kristillistä maailmaa pilaantumasta.  Ilman evankeliumin suolaa tämä maailma pilaantuisi.  Jeesukselle oli kauhistus se, että suola menettäisi makunsa.  Se tarkoittaa sitä, että uskomme muuttuu hajuttomaksi ja mauttomaksi.  Pahimmillaan se on sitä, että ihminen menettää kokonaan uskonsa Jumalaan ja ihminen luopuu Kristuksesta.  Jos ihmiselle käy näin, ei hän Jeesuksen sanojen mukaan kelpaa enää Jumalalle.

Lamppuakaan ei ole järkevää panna piiloon, vaan näkyvälle paikalle huoneessa, niin että koko huone on valaistu. ”Loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.”  Hyvät työt on tehtävä näkyvästi, ei siksi että hyvän teon tekijät saisivat siitä suitsutusta, vaan että ihmiset ylistäisivät Jumalaa.  Kristitty ei siis ole kiittelyn kohde.  Hänen hyvä työnsä on tarkoitettu kirkastamaan Jumalan kunniaa.  Uskonpuhdistuksen ydin ei ole ihmisen pyrkimys saavuttaa taivaskelpoisuutta hyvillä teoillansa.  Kun Kristus saa vaikuttaa meihin, me voimme toimia suolana ja valona.

Erkki Viinikainen

eläkepastori