Sana sunnuntaiksi

VALVOMISEN SUNNUNTAI

Sunnuntain nimi kertoo päivän aiheen.  Valvokaa.

Edunvalvonta on yksi valvomisen muoto.

Joillekin määrätään edunvalvoja, kun todetaan, että he eivät itse kykene valvomaan etujaan eli huolehtimaan asioistaan.

Myös erilaiset järjestöt, poliittiset, ammatilliset, vammaisjärjestöt jne suorittavat valvontaa monien ihmisten puolesta ja me otamme edut vastaan.

Katolisen kirkon rooli on joidenkin mielestä samanlainen.  Pilapiirtäjä Kari Suomalainen liittyessään katoliseen kirkkoon taisi sanoa, että sen kirkon piirissä on hyvä olla, kun se huolehtii hänen puolestaan hengellisen elämän osuuden.

Kyllä meidänkin kirkollemme ja seurakunnallemme kuuluu edunvalvonta, lähimmäisen ajallisesta ja ennen kaikkea iäisestä elämästä huolehtiminen siinä määrin kuin se on mahdollista.

Kuitenkin loppujen lopuksi on niin, että itsekunkin on itse valvottava, kun on kyse jumalasuhteesta ja iankaikkisen elämän osallisuudesta.  Toinen ei voi tehdä sitä toisen puolesta, vaikka tämä toinen kuinka paljon haluaisikin niin tehdä.

Sunnuntain evankeliumissa (Matt.24:36-44) valvominen tarkoittaa sisäisesti valmiina olemista tiettyä hetkeä ja asiaa varten.  Elämämme tulee olla sillä mallilla, että joko kuolema tai Jeesus voi meidän puolestamme tulla. On myös ulkonaisesti hyvä hoitaa asiansa niin, että olisi valmis tämän maanpäällisen elämän päättymiseen.  Sehän varmasti tulee.  Ja Jeesus tulee varmasti kerran uudelleen, kuten Raamattu sanoo.

Valvomisen sunnuntain yksi pääajatus siis on, että Jeesus Kristus tulee uudelleen.  Toinen on se, että me kohtaamme kuoleman. Kumpaankin on syytä varautua.

Valvominen on oikeastaan melko yksinkertainen asia.  Se tapahtuu normaalin elämän keskellä ilman mitään hurmahenkisyyttä ja kummallisuuksia.  Se on tavallisen elämän rehellistä elämistä uskossa Jeesukseen Kristukseen ja siinä rukouksen sekä Jumalan sanan mukana pitämistä. Silloin Hän saa tulla joko näkyvällä tavalla tai siten, että me kohtaamme oman kuolemamme.

Matti Kallioinen

pappi Leivonmäeltä