Idän oppineet juutalaisten kuningasta kumartamassa

Kirkkokalenterissa joulunajan päättää loppiainen, jonka evankeliumi (Matt. 2: 1-12) kertoo itämaan tietäjistä, jotka tulivat kunnioittamaan juutalaisille syntynyttä kuningasta. Tietäjien arvellaan olleen persialaisia tai babylonialaisia oppineita, jotka löysivät tiensä Betlehemiin tähtitaivaalla tapahtuneiden poikkeuksellisten ilmiöiden perusteella. Tällaisia olivat esimerkiksi planeettojen konjunktiot, yhteenliittymät, joita esiintyi 7-2 eKr.

Evankeliumikertomuksessa kuvattu tähden liikkuminen ja asettuminen ”sen paikan yläpuolelle, jossa lapsi oli”, ei kuitenkaan selity astronomisella tapahtumalla, vaan vaatii selityksekseen yliluonnollisen ilmiön. Tietäjien käsitys juutalaisille syntyvästä kuninkaasta, Messiaasta, oli mahdollisesti saatu juutalaisilta, joita oli elänyt heidän keskuudessaan satojen vuosien ajan.

Jeesuksen elämäntaival oman kansansa keskuudessa oli kivikkoista alusta asti. Julmaksi hallitsijaksi tiedetyn Herodeksen toimeenpanema lasten joukkosurma Betlehemissä oli raakuudessaan omaa luokkaansa.  Surmatekojen kohdistaminen alle kaksivuotiaisiin osoittaa Jeesuksen olleen jo usean kuukauden ikäinen tietäjien saapuessa Juudeaan.

Juutalaiset ylipapit ja lainopettajat tiesivät Messiaan syntyvän Betlehemissä, mutta heillä ei ollut käsitystä syntymän ajankohdasta, niin kuin pakanamaasta tulleilla tietäjillä oli. Käytyään kumartamassa Messiasta ja tultuaan Jumalan puhuttelemiksi unessa, he palasivat takaisin omaan maahansa.

Sen sijaan juutalaisilla oppineilla ei ollut tällaista yhteyttä Jumalaan eivätkä he osanneet tulkita Vanhan testamentin kirjoituksia oikein. Paavali toteaakin: ”Yhä vieläkin heidän sydämensä päällä on peite Mooseksen lakia luettaessa. Mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois”. (2. Kor. 3:15-16)

Evankeliumi levisi juutalaisten sijasta voimallisesti pakanoiden keskuudessa. Kansallista heräämistä ei juutalaisten parissa ole edelleenkään tapahtunut. Itämaan tietäjät olivat ensimmäisiä, jotka muistuttavat siitä, että evankeliumi kuuluu kaikille kansoille. Siksi loppiaista vietetään kirkon lähetystehtävää muistaen.

Juhani Räsänen

2019-01-03 09:50:00.0