Usko ei ole luonne- tai sukupuolikysymys

Tyhjä hauta ei ollut se asia, joka vakuutti Jeesuksen seuraajat ylösnousemuksesta. Vasta henkilökohtainen kohtaaminen Ylösnousseen kanssa sulatti opetuslasten epäuskon, joka heidät oli vallannut Jeesuksen pidättämisen ja kuoleman jälkeen.

Opetuslapset suhtautuivat Jeesuksen kuolemaan ja uutisiin ylösnousemuksesta eri tavoin. Pääsiäisaamuna ensimmäisinä haudalle rientäneet olivat kaikki naisia. He eivät olleet menossa sinne Jeesuksen ylösnousemuksen vuoksi, vaan saattaakseen päätökseen Joosef Arimatialaisen aloittaman hautaamisen ennen sapattia. Naisia motivoi uskollisuus ja myötätunto, ei usko ylösnousemukseen. Kuitenkin naiset saivat olla Jeesuksen ylösnousemuksen ensimmäisiä todistajia.

Simon Pietarin toiminnassa näkyi hänen sangviiniskoleerinen luonteensa.  Luonteelleen tyypillisesti hän reagoi ja toimi nopeasti, mutta ajatteli vasta jälkikäteen. Innokkaasti hän totteli Jeesuksen kutsua kävellä veden päällä, mutta usko lopahti kesken, kun hän huomasi mitä tuli tehtyä. Kuitenkin Jeesus antoi ailahtelevalle Simonille nimen Pietari, kallio, kuvaamaan hänen hengellistä luonnettaan seurakunnan perustajana.

Tuomas oli luonteeltaan pohdiskeleva melankolikko. Ensi sunnuntain evankeliumissa (Joh. 20: 19-31) kerrotaan kuinka hän ei uskonut Jeesuksen ylösnousemukseen, vaikka kaikki muut opetuslapset vakuuttivat nähneensä Herran. Vasta saatuaan koskettaa Jeesusta fyysisesti, hän huudahti: ”Minun Herrani ja Jumalani.” Tuomaksen katsotaan olleen se henkilö, jonka välityksellä kristinusko levisi Intiaan ja muualle Kaukoitään.

Seurakunnalliseen toimintaan osallistuu enemmän naisia kuin miehiä ja pappiskunta naisistuu.  Jotkut miehet saattavat siksi luulla, että usko kuuluu vain naisille. Hiljainen ja vakaa hämäläinen voi vaikuttaa uskovaisen perikuvalta, mutta puhelias karjalaismies huithapelilta.

Uskossa ei kuitenkaan ole kysymys sukupuolesta tai luonteesta, vaan luottamuksesta Jeesukseen. Kussakin luonteessa ja molemmissa sukupuolissa usko ilmenee omalla tavallaan vaikuttaen kristityssä pikkuhiljaa yhä enemmän Kristuksen kaltaisuutta. Uskon kielessä sitä kutsutaan pyhittymiseksi.  Kristuksen vaikutuksen hienoon lopputulokseen viittaa myös Paavali kirjoittaessaan galatalaisille (3: 28): ”Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.”

Juhani Räsänen

Luhangan vs. kappelipappi