Hyvä Paimen

Pääsiäinen on kristittyjen suuri juhla. Iloitsemme Jeesuksen ylösnousemuksesta. Synnin, kuoleman ja pahan vallan voittamisesta. Pääsiäisen jälkeinen aika jatkuu aina helluntaihin asti. Kukoistukseen puhjennut kevät julistaa samaa: elämä voittaa kuoleman. Järvien jäät ja lumet sulavat, puiden silmut kasvavat, muuttolinnut palaavat laulamaan, leskenlehdet kukkivat. Kevääseen kuuluu päivä, jolloin muistutetaan, että Jeesus on meidän Hyvän Paimenemme.

Juuri nyt on helppo on ymmärtää paimenpsalmia (Ps.23): Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Maanviljelijä pääsee pelloilleen, puutarhuri kukkamailleen ja mökkiläiset kesälaitumilleen luonnon rauhaan. Äiti ja isä iloitsevat, kun pieniä lapsia ei enää tarvitse pukea toppavaatteisiin. Kaikenikäiset haluavat ulos Luojan olohuoneeseen. Keho ja mieli lepäävät luonnon helmassa ja sielu kiittää Luojaansa. Agricola kuvaa kevättä rukouskirjassaan 1500-luvulla: Koko luonto nyt virkoopi. Meri, maa ja taivas ihastuupi. Iloitkoon siis vanha ja nuori. Linnut laulavat ja maa on tuore.

Niin kuin luonto herää eloon keväällä niin Jeesuksen sanat herättävät meissä uutta elämää ja iloa. Hyvällä Paimenella on rohkaisevaa sanottavaa jokaiselle elämäntilanteesta riippumatta. ”Niin kuin sade ja lumi tulevat taivaasta…kastelevat maan, joka hedelmöityy ja versoo ja antaa kylväjälle siemenen ja nälkäiselle leivän, niin käy myös sanan, joka minun suustani lähtee: se ei tyhjänä palaa, vaan täyttää tehtävän, jonka minä sille annan, ja saa menestymään kaiken, mitä varten sen lähetän” (Jes.53: 10 - 11). Ensi pyhänä saamme kirkossa oppia tuntemaan Jeesusta Paimenena, jonka seurassa on turvallista olla ja elää, yrittää ja erehtyä. Hän johtaa oikeaan suuntaan.

Tuula Leppämäki

Kirkkoherra