Hartauskirjoitus viikolle 5

Tämän lukeminen kestää 6 uhria

YV_sydan_Pink.png

Hän seisoo koulun katoksessa. Yksin. Tänäänkään ei kukaan sano moi, ei katso silmiin, ei hymyile. Paitsi yksi porukka. He katsovat, mutta ylimielisesti. Naureskelevat. Heittävät lumipalloilla. Tönivät sisälle mennessä. Kotimatkalla hän huokaa; jättivät onneksi tänään muuten rauhaan. Osumia, repimistä, vaatteiden piilotusta. Sitä on ollut usein. Liian usein.
Tiesitkö, että joka minuutti 4 nuorta joutuu kouluväkivallan uhriksi Suomessa. Joka viikko lähes 40 000 nuorta joutuu kouluväkivallan uhriksi Suomessa. Joka päivä jopa 550 nuorta kuolee väkivallan uhrina maailmalla. Tilastot puhuvat karua kieltä. Sinunkin silmiisi on varmasti osunut otsikoita ja uutisia siitä, kuinka nuorten tekemä väkivalta on lisääntynyt hälyttävästi viime vuosina. Väkivaltaa esiintyy niin kouluissa kuin vapaa-ajalla. Lasten ja nuorten väkivallassa uhreja ovat kaikki: kiusattu ja kiusaaja, tekijä ja uhri, koulu ja koti, lapsi ja vanhempi. Sekä tekijä että uhri tarvitsevat apua. Maailman katastrofialueilla ilmastokriisi pahentaa entuudestaan elinoloja. Laidunmaista ja puhtaasta vedestä taistellaan ja jopa tapetaan. Tilanteeseen kotimaassa kuin katastrofialueilla pitää tarttua. Meidän apuamme tarvitaan! Yhteisvastuukeräyksen tuoton avulla kasvatetaan osaamista puuttua kouluväkivaltaan ja muuhun nuorten väkivaltaan, sovitellaan konflikteja, tehdään ennaltaehkäisevää työtä sekä autetaan nuoria maailman kriisialueilla. Yhteisvastuukeräys alkaa valtakunnallisesti tulevana sunnuntaina ja kutsunkin sinut silloin viettämään Kynttilänpäivän perhemessua Joutsan kirkkoon. Raamatun teksti kertoo kuinka Maria ja Joosef tulivat Jeesus-vauvan kanssa temppeliin pyhitettäväksi. Mekin olemme kutsuneet tuolloin kirkkoon kaikki viime vuonna kastetut siunattavaksi ja saamaan kaste-enkelin koteihinsa. Sunnuntaina ollaan siis vahvasti lasten asialla.

”Jumalan kämmenellä ei pelkää lintunen, Jumalan kämmenellä ei pelkää ihminen. Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on. Jumalan kämmenellä ei kukaan ole turvaton.”

Annika Oksanen
nuorisotyönohjaaja