Naisen sitkeys vakuuttaa Jeesuksen

Viime viikkoisen Naistenpäivän jälkitunnelmissa voimme tarkastella kanaanilaisen naisen tarinaa, josta kerrotaan Mattauksen evankeliumin 15. luvussa. Niin kuin muistamme, tämä kanaanilainen nainen juoksi hädissään Jeesuksen perässä, kun haki apua sairaalle lapselleen. Hän tunki väkijoukon läpi hänen luokse, vaikka opetuslapset yrittivät häätää naista kauemmas.

Kuvitellaan tilanne, että Jeesus olisi nyt täällä meidän keskuudessamme. Jos opetuslapset olivat tylyjä, Jeesus itsekään ei välitä sanoa naiselle mitään, ja kun suunsa avaa, sanoo, että nainen edustaa väärää kansallisuutta. Ja vielä pahempaa, hän loukkaa naista vertaamalla häntä kerjäävään kulkukoiraan.

Mutta nainen ei antanut periksi. Hän uhmasi Jeesusta. Hän tiesi, että keneltäkään muulta hän ei voi enää saada apua. Hätä lapsesta antoi äidille voimia.

Nainen oli myös nopeaälyinen. Hän oivalsi Jeesuksen vertauksen ja osasi heittää pallon takaisin: heltyyhän isäntäkin antamaan ruuantähteitä pöydän alle koirille. Nainen muistutti Jeesuksen hellyydestä ja hyvyydestä, ja myös, että Jeesuksen tehtäväkenttä on laajempi. Että hänen on autettava ja pelastettava myös muita kuin omia, juutalaisia.

Kristillisessä perinteessä korostetaan nöyryyttä. Aikakaudet luovat omia tulkintojaan Raamatun teksteistä. Varhaisen kirkon aikaan korostettiin, kuinka kanaanilainen nainen hienosti kesti huonon kohtelun. Uskonpuhdistajat taasen korostivat naisen uskoa ja sen vahvuutta.

Me voimme nähdä, kuinka nainen toimi rohkeasti ja älykkäästi. Hän ei antanut periksi, välittämättä, mitä hänestä ajatellaan. Hän osoitti, kuinka Jeesuksen käsitys omasta kutsumuksestaan oli liian kapea.

Juuri tässä on Jumalan valtakunnan rikkaus: se ei rajoitu yksinomaan nöyryyteen ja hiljaisuuteen - sillekin on paikkansa – mutta myös rohkeuteen ja jopa uhmakkuuteen tilanteissa, missä rajat tuntuvat väärin asetetuille.

Jeesukseen sisältyy kaikki, tosi ihminen ja tosi Jumala. Jeesus on kieltäjä ja auttaja, tyly ja lempeä. Kristus, Herramme, kehottaa niin kuuliaisuuteen kuin kapinaan, antaa haastaa itsensä, palkitsee vahvasta uskosta, mutta katsoo hellyydellä heikon puoleen.

Kirsi Pohjola

seurakuntapappi