Jeesus antaa elämän

Ensi sunnuntain evankeliumissa (Luuk.7: 11 - 16) kerrotaan leskiäidistä, joka menetti ainoan poikansa. Tuolle naiselle pojan menetys ei tarkoittanut vain tuskaa rakkaan lapsen menetyksestä, vaan myös elämän ja erityisesti vanhuuden turvan menettämisestä. Ainoan pojan kuolemaa pidettiin tuolloin suurimpana onnettomuutena, joka ihmistä voi kohdata.  Poika merkitsi vanhemmille samaa kuin sosiaaliturva meille. Hän olisi ansainnut äidilleen jokapäiväisen leivän.

Jeesus kohtaa surevan äidin. Jeesus säälii kärsivää ihmistä. Hän lohduttaa ja osoittaa, että hänellä on hallinnassaan elämä ja kuolema. Jeesus sanoi: ”Älä itke!” Ja Hän herätti pojan kuolleista. Kansa, joka näki, mitä tapahtui, alkoi ylistää Jumalaa: ”Jumala on tullut kansansa avuksi!” Jeesus osoitti, että Hän on kuoleman voittaja. Jeesus antoi toivon kuolemankin keskelle. Jeesus voitti ristillä synnin, kuoleman ja pahan vallan.

Meidän päivänämme on uutisoitu ja puhuttu ilmastonmuutoksesta esim. jäävuoren sulamisesta, metsäpaloista, eläin- ja kasvilajien häviämisestä. Mielen osoituksia ja tempauksia on järjestetty. Nuoret ja lapset ovat tulleet mukaan vedetyiksi ”taisteluun” ilmaston muutosta vastaan. Toki Jumala on käskenyt viljellä ja varjella luomakuntaa (1.Moos.1) Kohtuullinen elämä on tavoiteltavaa. Lasten ja nuorten elämää tulisi kuitenkin varjella ja antaa heille kasvurauha. Lapset ja nuoret pitävät eläimistä ja luonnosta ja helposti he tekevät oman osuutensa. Heitä ei pidä kohtuuttomasti rasittaa aikuisten murheilla. Heidän elämäänsä tulisi varjella turhilta peloilta ja huolilta.

Ensi sunnuntain kirjeteksti antaa lohdullisen näkökulman kaikenikäisille. ”Luomakunnalla on kuitenkin toivo, että myös se pääsee kerran pois katoavaisuuden orjuudesta, Jumalan lasten vapauteen ja kirkkauteen” (Room.8:20).  Jeesus palaa kerran takaisin kirkkaudessaan. Jumala luo uuden Taivaan ja uuden maan (Ilm.21:1). Sen toivon varassa voi elää rohkein mielin katoavaisuuden keskellä. Jeesus on tie, totuus ja elämä kaikilla elämän osa-alueilla. Jeesus voi sanoa meille: Älä itke!

Tuula Leppämäki

Kirkkoherra, ev.lut srk