Jumalan lapsia ja aikuisia

Jeesuksen maanpäällisen toiminnan aikoina pyhien kirjoitusten tulkinnasta ei vallinnut yksimielisyyttä. Etenkään Jeesuksen tapa tulkita Mooseksen lakia ei miellyttänyt kaikkia. Hänen toimia tarkkailtiin, niin kuin kuvatulla juhla-aterialla tulevan pyhän evankeliumitekstissä, missä Jeesus paransi miehen. (Luuk. 14: 1-6).

Jeesus haastoi isäntäväkeään kysymällä, jos lapsi putoaa kaivoon sapattina, saako hänet nostaa sieltä pois. Laki kun kielsi avun antamisen sapattina ja oli suuntauksia, jotka tulkitsivat lain juuri näin kirjaimellisesti. Osa juutalaisista pyrki toteuttamaan Mooseksen lakia niin kuin se oli kirjoitettu, osa taasen sovelsi sitä tilanteiden mukaan.

Raamatun tekstien tulkinnasta ei vallitse yksimielisyyttä tänä päivänä, niin kuin ei ole vallinnut koskaan. Kuluneiden vuosisatojen aikana on kiistelty moninaisista asioista, niin orjuudesta kuin oikeinlaisesta perhe-elämästä. On haettu ohjeita Raamatusta, mitä se sanoo tai miten ennen toimittiin. Helposti käy niin, että jos etsimme Raamatusta ensi sijassa kuvauksia siitä, miten asiat olivat ennen tai miten niiden pitäisi olla nyt, Jumalan Sanasta tulee ihmisen sanaa.

Raamatun tekstien niin sanottu kirjaimellinen tulkintatapa tuonee selkeyttä elämän ja todellisuuden ahdistavaankin moninaisuuteen. Samaan tapaan kuin kasvava lapsi ja nuori kokee turvaa selkeistä rajoista, Raamattua voidaan käyttää todellisuuden yksinkertaistamiseen. Murrosikää elävä näkee maailman mustavalkoisena ja hakee ehdottomia totuuksia. Kasvun myötä nuori oppii sietämään elämän ristivetoisuutta.

Kirkkomme elää jälleen kerran yhtä murroskauttaan, eikä se ehkä koskaan aikaisemmin ole ollut yhtä epävarma itsestään kuin tänä päivänä; kelpaanko, puhunko tarpeeksi Jumalasta, olenko uskottava yhteistyökumppani?

Kirkolta vaaditaan uudenlaista rohkeutta mennä mukaan maailmaan, kysymään, mitä ihmisten elämään kuuluu. Kuunneltaisiin muuallakin kuin seurakunnan tilaisuuksissa, kaupunkitapahtumissa ja hirvipeijaisissa. Niin Jeesuskin teki, kulki ihmisten parissa, aterioi heidän kanssaan.

Kristus luottaa ihmisen aikuisuuteen. Tulevan pyhän johdantosanoissa kuvataan, kuinka Kristus päästää meidät seuraajansa vapauteen ihmisten asettamista rajoituksista, mutta sitoo meidät totuuteen ja rakkauteen.

Kristityn vaellus on kasvua leikkivästä taaperosta murrosiän ehdottomuuksien kautta aikuisuuteen. Aikuisella on avara ja viisas sydän, joka katsoo lähimmäisiään rakastavasti ja kohtelee erilaisuutta kunnioittavasti.

Kirsi Pohjola

Yhteiskuntavastuun pappi