Rippikoulu on hyvässä myötätuulessa

Julkaistu 04.02.2020

Rippikoululaiset loikovat ryhmässä, jokaisella kädessä Nuoren seurakunnan veisukirja.

Vuonna 2019 rippikoululaisten määrä kasvoi selvästi edellisvuoteen verrattuna. Rippikouluun osallistui yhteensä 49 931 nuorta, vuotta aiemmin vastaava luku oli 48 133. Kaikista 15-vuotiaista rippikouluun osallistui viime vuonna 77,4 %. Kirkkoon kuuluvista 15-vuotiaista rippikouluun osallistui n. 92 %.

”Rippikoulun suosio kertoo määrätietoisesta työstä, jota on vuosikymmenien aikana tehty. Nuorten kuuleminen, isoset, riittävä resurssointi ja rohkeus kokeilla uutta ovat muutamia suosion avaimia”, rippikoulutyön asiantuntija Jari Pulkkinen Kirkkohallituksesta toteaa.

Lahti oli yksi rippikouluprosenttiaan nostaneista seurakunnista.

”Tuntuu tosi hyvältä. Meillä rippikouluprosentti nousi viime vuonna parilla prosenttiyksiköllä, 78,5:een. Mitään yksittäistä syytä voi olla hankala löytää. Yksi syy voi kuitenkin olla se, että olemme halunneet antaa nuorille vastuuta, ja isosilla on merkittävä rooli rippikouluissa. Nuorten vertaisoppiminen ja vertaismarkkinointi kantavat hyvää hedelmää”, kasvatustyönteologi Jari Laulainen Lahden seurakuntayhtymästä sanoo.

Aikuisrippikoulukin kiinnostaa

Valtakunnallisesti myös aikuisrippikoululaisten määrä kasvoi. Vuonna 2019 aikuisrippikoululaisia oli 1150, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 1034.

”Aikuisrippikoulun kehittämiseen on syytä panostaa tulevina vuosina. Meillä on kasvava määrä aikuisia, jotka eivät ole 15-vuotta täyttäessään osallistunut rippikouluun. Kiinnostus aikuisrippikoulua kohtaan näyttää olevan kasvussa. Syitä osallistua aikuisrippikouluun on monia, kuten häät, on pyydetty kummiksi tai halu pohtia elämän suuria kysymyksiä. On tärkeää kehittää aikuisrippikoulua mahdollisimman joustavaksi osallistujien tarpeita vastaavaksi”, Pulkkinen sanoo.

Lisätietoja ja haastattelut: Jari Pulkkinen, asiantuntija, kirkon kasvatus- ja perheasiat, jari.a.pulkkinen@evl.fi, p. 040 688 1467

Lähde: Kirkon viestinnän tiedote julkaistu 4.2.2020

Wed Feb 12 14:46:00 EET 2020