Jumalanpalveluksiin ja toimituksiin kirkkotilassa voi 1.6. alkaen osallistua yli 50 henkeä, jos tila sallii ja turvaohjeita noudatetaan

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat tarkentaneet ohjetta jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten osallistujamäärästä.

Jumalanpalveluksiin sekä kirkkotilassa tapahtuviin kirkollisiin toimituksiin – kuten vihkimiseen, kasteeseen ja siunaamiseen – voi 1.6.2020 alkaen osallistua yli 50 henkeä. Tämä on mahdollista edellyttäen, että tilaisuuksissa noudatetaan viranomaisten ohjeita tilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä. Enimmäisosallistujamäärä on 500 henkeä, mutta tilaisuuksien henkilömäärä suhteutetaan aina yhden–kahden metrin turvavälein tilaan sopivaksi.

Toimituksen jälkeen järjestettävät juhlat – kuten kastejuhlat, hääjuhlat sekä muistotilaisuudet – samoin kuin kodeissa tai muissa yksityistiloissa toteutettavat kirkolliset toimitukset ovat sen sijaan yksityistilaisuuksia. Niitä koskee näin ollen valtioneuvoston linjauksen mukainen 50 hengen enimmäisosallistujamäärä.

Piispat tarkensivat ohjeistustaan seurakunnille valtioneuvoston 6.5. tekemän periaatepäätöksen perusteella. Hiippakunnat antavat tarkempia ohjeita erikseen muun muassa ehtoollisen vietosta.

Piispojen ohje on tiedotteen liitteenä suomeksi ja pohjoissaameksi.

Lisätietoja: arkkipiispan teologinen erityisavustaja Petri Merenlahti, p. 040 1425 299

Uutisen liitteet

piispojen_tarkennettu_ohje_19052020_4-pohjoissaame.pdfLinkki avautuu uudessa välilehdessä

piispojen-tarkennettu-ohje-19052020_suomi.pdfLinkki avautuu uudessa välilehdessä