Joutsan seurakunnan toimintalinjaus 1.6.-30.6.2020

Kirkkoherra Tuula Leppämäki:

Joutsan seurakunnan toimintalinjaus koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusoloissa

1.6. - 30.6.2020

1. Jumalanpalvelukset

Lähetetään suorana, jolloin yli 70-vuotiaat ja riskiryhmät sekä heidän perheenjäsenensä voivat seurata jumalanpalveluksia facebookin välityksellä.  Osallistujia voi olla yli 50 (ei yli 500) edellyttäen, että turvarajoja noudatetaan. Pappi ja suntio ja kanttori valvovat istumajärjestyksen. Pappi ja suntio huolehtivat ehtoollisen jakamisen turvallisuudesta. Kolehdin kerääminen: Ovella pois lähtiessä kolehti tiputetaan haaviin.

• 7.6. messu Leivonmäellä klo 10 (striimaus)
  • 14.6. messu Luhangan kesäkirkossa klo 10 (striimaus)
  • 20.6. sanajp. klo 10 Joutsa, klo 13 Leivonmäki ja klo 18 Luhanka (striimaus)
  • 21.6. messu klo 10 Joutsa (välittyy Jouseen ja Marjatantielle)
  • 28.6. sanajp klo 10 Joutsa
  • Jumalanpalvelusten jälkeen keskustelumahdollisuus kirkossa tunnin ajan sen päättymisen jälkeen, paitsi ei 20.6. Pappi/seurakunnan työntekijä paikalla.

1. Hautaukset

Hautauksiin voi osallistua yli 50 (alle 500) edellyttäen, että turvallisuusohjeita noudatetaan. Hautaan siunaaminen tapahtuu ensisijaisesti suoraan hautaan. Turvavälit huomioidaan. Painavista syistä hautaus voidaan toimittaa kirkossa, jossa turvavälit huomioidaan. Pääsääntöisesti seurakunnan työntekijät eivät osallistu muistotilaisuuteen. Muistotilaisuus voidaan pitää myös, kun poikkeusolot ovat ohi.

1. Muut kirkolliset toimitukset

Kirkkotilassa ja muissa seurakunnan tiloissa toteutettaviin kirkollisiin toimituksiin saa osallistua yli 50 (alle 500) henkeä edellyttäen, että turvallisuusohjeita noudatetaan. Perheen järjestämä kaste-muisto- tai hääjuhla on yksityistilaisuus. Vastuu on järjestäjillä.

1. Diakoniatyö

Diakoniatyöntekijän tavoittaa puhelimitse p.040 508 7023. EU-ruokakassien ja muun avustustoiminnan jakamisesta voi sopia puhelimitse. Seurakunta pyrkii mahdollisuuksien mukaan tavoittamaan puhelimella yli 70-vuotiaita karanteenissa olevia alkaen 85 vuotiaista.

1. Muu seurakunnan toiminta

Koska seurakunnan alueella asuu paljon yli 70-vuotiaita, ei pääsääntöisesti muuta aikuisväestölle suunnattua toimintaa vielä kesäkuussa järjestetä. Heinäkuun osalta tilanne arvioidaan uudelleen kesäkuun lopussa. Kesäkuun alussa lapsille päivätoimintaa. Seurakunnan facebooksivuilla on jumalanpalveluksia ja muuta ohjelmaa tarjolla. Mahdollisuus yksityiseen ehtoollisen viettoon on aina olemassa.

1. Sielunhoito ja keskustelumahdollisuus

Kaikki seurakunnan työntekijät ovat käytettävissä sielunhoitoon ja keskusteluun muissakin kuin hengellisissä asioissa. Seurakunnan monet työntekijät ovat lomalla kesäkuussa voidakseen palvella seurakuntaa ja myös kesäasukkaita heinäkuussa. Kesäkuussa työssä olevien yhteystiedot löytyvät seurakunnan kotisivuilta ja Joutsan Seudun kirkollisista.

Tue May 19 13:58:00 EEST 2020