Helluntai

Vanhan testamentin ajan juutalaiset juhlivat helluntaita maanviljelyksen juhlana. Juhla sijoittui vehnän korjuuajan loppuun. Näiden juhlien yhteydessä kansa toi vapaaehtoisia lahjoja Jerusalemin temppeliin. Se kuvasti hyvin juhlan ilon ja kiitoksen täyteistä luonnetta.

Mainittu helluntain juhla ajoittui 50 päivän päähän pääsiäisestä, jota juhlittiin israelilaisten Egyptistä vapautumisen muistojuhlana. Uuden liiton kristityt vastaavasti juhlivat pääsiäistä Jeesuksen uhrikuoleman, ja haudasta nousemisen suurena juhlana. Uudessa liitossa helluntai ajallisesti seuraa pääsiäistä, samoin 50 päivän päästä.

Vanhan ja Uuden liiton juhlilla on siis yhteinen 50 päivän vastaavuus. Kyseinen aikamerkitys on monissa kielissä liitetty seurakuntien nimeen (50: kr. pentekoste). Suomen kielessä helluntai-nimi tulee ruotsin kielestä (pyhä päivä: ru. helig dag).

Helluntain suuri seurakunnallinen merkitys on Jeesuksen edeltä antaman ilmoituksen tarkka toteutuminen. Hän kertoi menevänsä Taivaallisen Isän luokse, mutta lähettävänsä Puolustajan, Pyhän Hengen, olemaan kanssamme kunnes hän kerran palaa takaisin, Joh. 14. Johannes Kastaja oli muutamia vuosia aikaisemmin ilmoittanut kansalle profeetallisesti, että hänen tehtävänsä on kastaa ihmisiä vedellä parannukseen. Johannes täydensi, että hänen seuraajansa Jeesus on kastava uskovat Pyhällä Hengellä ja tulella, Mat. 3:11.

Juuri ennen taivaaseen nousemistaan, helatorstaina, Jeesus antoi seuraajilleen ohjeen pysyä Jerusalemissa ja odottaa. Helluntaina Jerusalemiin oli kokoontunut juutalaisia, eri puolelta maailmaa. He kuuluivat todennäköisesti sadonkorjuujuhlan juhlijoihin.

Raamattu kertoo (Apt. 2:1-13), että ensimmäisenä helluntaina toteutuivat Pyhän Hengen vuodatusta koskevat ennustukset täsmällisesti. Paikalla olleet 3000 juutalaista saivat tulikasteen ja sen myötä voiman tulla Jeesuksen todistajiksi kaikkialle maailmaan. Helluntaita pidetäänkin seurakunnan syntymäpäivänä, silloin evankeliumin levittäminen todellisuudessa alkoi, Jeesuksen lupaamassa voimassa. Samaa henkikastetta tarvitsevat polttavasti myös tämän ajan seurakunnat.

Pekka Rahkila, pastori

2020-05-27 06:00:00.0