Opastetut hautausmaakierrokset

Tule mukaan tutustumaan hautausmaalle oppaiden kanssa!

Kuvassa Joutsan hautausmaata

Joutsan hautausmaa

Joutsan seurakunta täyttää tänä vuonna 160- vuotta. Sen kunniaksi järjestetään hautausmailla opastettuja kierroksia.

Joutsan Hautausmaakierros keskiviikkona 5.8.2020 klo 18.00.

Kierroksen alussa kokoonnumme Joutsan sankarihautausmaalla, jossa lyhyt hautausmaan yleisesittely. Tänä vuonna painotus on itsenäisen seurakunnan edeltävissä ja alkuvaiheissa, seurakunnan 160. juhlavuoden kunniaksi.

Sitten siirrymme varsinaiseen kierrokseen Margareta Högmanin, ystäväliikkeen johtohahmon haudalle ja kerromme hänestä ja hengellisestä liikkeestä ja sen yhteyksistä Joutsaan. Tutustumme mm. kirkkoherrojen Robert Wilhelm ja Fredrik Aleksander Brummerin hautoihin. Kanttori Kaarlo Kartio oli miltei heidän aikalaisensa. Hänen hautansa läheisyydessä on 1900-luvulla vaikuttaneen jääkärieversti Iivari Kaurasen hauta. Hänen elämänsä oli mielenkiintoinen ja vaiheikas, liittyen Suomen historiaan sekä Joutsan tapahtumiin.

Ns. uudella hautausmaalla pysähdymme seurakunnan diakonissan Elsa Harjulan haudan luo ja siitä siirrymme kirkkoherra, lääninrovasti Yrjö Hovikosken haudalle. Hän oli virassaan 31-vuotta maamme itsenäisyyden alusta aina 1950-luvun alkuun. Viimeksi kuulemme suntio ja koulumestari Sakarias Viitasesta.

Kierros päättyy hautausmaan siunauspaikalle yhteiseen hiljentymiseen.

Esittelytekstit on laatinut TImo Pietilä.

Kierroksien oppaina toimivat Timo Pietilä ja Hanne Laitinen. Työryhmässä on mukana ollut myös Sakari Eskelinen.

Kierroksen kesto on reilu 60 min.

2020-07-21 10:24:15.0