Kuulkaa häntä

”Kuulkaa häntä!”

Kirkastussunnuntaina luemme (Mark.9:2-8), miten Jeesus antoi Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen todistaa Isän antamaa kirkkautta. Opetuslapsille sai kirkastua Kristuksen kuninkuus. Ihmettä sai todistaa pieni joukko, kuitenkin tapaus on meillekin osoitettu. Paikalla olivat Mooses ja Elia.

Mooses oli lain antaja. Lain tehtävänä on opettaa syntinen tuntemaan Jumalan pyhyys ja ihmisen oma kelvottomuus. Laki osoittaa Jumalan vanhurskauden, mutta ei anna voimaa lain täyttämiseen. Siihen tarvitaan Armahtaja, Jeesus, joka ristin puulla huokaisee: ”Se on täytetty”. Luther kutsui lakia ajokoiraksi, joka haukkuu syntisen Kristuksen luo. Elia taas oli Vanhan testamentin merkittävä profeetta. Profeetat ennustivat Jeesuksesta. Elia oli myös ennuskuva Jeesuksesta: hänet otettiin tulisilla vaunuilla ylös taivaaseen (2.Kun.2:11). Ylösnousemuksen kautta Jeesus astuisi vielä taivaalliseen kirkkauteensa.

Mooses ja Elia näin näyttivät opetuslapsille, miten Uusi testamentti täyttää Vanhan testamentin lupaukset Kristuksessa. Jumala Isä kirkasti ja vahvisti Poikansa taivaasta kantautuvan äänen kautta, jota Pietari muisteli vielä vanhana miehenä: ”Hän sai Jumalalta, Isältä, kunnian ja kirkkauden, kun hänelle kantautui Ylhäisimmän Kirkkauden ääni: ’Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt.’ Tämän äänen me itse kuulimme tulevan taivaasta, kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella.” (2.Piet.1:17-18)

Lain kuolettamat, Jumalan puoleensa vetämät syntiset ovat kutsutut evankeliumin lupausten omistamiseen ja ylösnousemuksen toivoon. Samaan kirkkauteen. ”Te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget, ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri.” (Hepr. 12:22-24) Kuulkaamme Häntä, joka seurakunnassaan kirkastaa armahtavat kasvonsa syntiselle!

Harri Hautala, Luhangan pappi

2020-07-22 06:00:00.0