MIKKELINPÄIVÄ

Mitä tarkoittaa Mikkeli päivä-sanan edessa?

Pikkupoikana Mikkelin maalaiskunnassa asuessani en ymmärtänyt. Nyt kyllä tiedän. Tiedätkö sinä?

Mikkeli oli kaupunki, jossa isoäitini, pari tätiäni, muutama serkku jne asui. Oliko tämä pyhäpäivä heidän päivänsä eikä minun, joka olin ”landepaukku” maalaiskunnassa?

Myöhemmin tulin tietämään, että ylienkeli Mikaelista oli ja on kyse päivän nimessä ja myös päivässä. Tuon enkelin mukaan oli Mikkelin kaupunki saanut nimensä.

En ole ollut ainoa silloin enkä varsinkin nykyään olisi ainoa, joka ei tiedä, mitä tarkoittaa mikkelinpäivä. Papin työssä olleena ja edelleen pappina sekä jollain lailla aktiivisena seurakuntalaisena kuvittelin, että totta kai kaikki sen tietävät. Kuitenkin on niin, että jopa ns suurempienkin kirkollisten juhlapäivien aiheet ovat useille hämärän peitossa eivätkä ne taida suuremmin monia kiinnostaakaan.

On niin tai näin, niin mikkelinpäivä on enkelien päivä sekä samalla tarkoitettu sinun ja minun päiväksi. Tuo päivä kertoo siitä, että on muutakin kuin vain tämä näkyvä maailma. Se on yhtä todellinen tai jopa todellisempi.

Mikkelinpäivän evankeliumi liittää erityisesti lapset ja enkelit toisiinsa. ”Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä vähäisistä. Sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä saavat taivaissa joka hetki katsella minun taivaallisen Isäni kasvoja”.

Jotenkin tällä kertaa evankeliumia lukiessa nousi erityisesti esille sanat ”yhtäkään näistä vähäisistä”. Jeesukselle jokainen lapsi, olkoon hän meidän mielestämme millainen tahansa, on yhtä arvokas. Jokaisella on enkelinsä Jumalan kasvojen edessä. Jospa tämä ajatus uudistaisi meidänkin suhtautumistamme lapsiin.

Jeesus ei puhunut vain tästä elämästä, vaan kehotti jopa kärjistetysti huolehtimaan siitä, ettemme käyttäytymisellämme, johon liittyy myös lapset, tuhoaisi iankaikkisuuttamme, vaan pääsisimme ikuiseen elämään sisälle.

Mikkelinpäivänä ajatukset lapsiin, enkeleihin ja iankaikkiseen elämään, niin päivä ei mene hukkaan.

Matti Kallioinen, Leivonmäen puolelta

2020-09-30 06:00:00.0