Tuomiosunnuntain sanoma mietittäväksi

Tuomiosunnuntai tunnetaan myös nimellä: ”Kristuksen kuninkuuden sunnuntai”.  Sunnuntai on tämän kirkkovuoden viimeinen juhlapyhä. Seuraava eli 1. adventtisunnuntai, aloittaakin sitten uuden kirkkovuoden.

Tuomiosunnuntaina ollaan Raamatun tekstien äärellä viimeisellä tuomiolla. Tätä lopullista tuomiota ei väistä yksikään ihminen. Jokainen ihminen ohjataan Jumalan sanan perusteella tähän tilinteon hetkeen. Vanhurskaana tuomarina tässä oikeuden istunnossa toimii Jeesus.

Raamattu nimittäin toteaa, että jokaisen polven tulee kerran Jeesuksen nimeen notkistuman. Hän on kuningasten Kuningas ja Herrain. Kaikki on Hänen kauttaan myös saanut syntynsä. Ilman Häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

Hän, Jumalan Poika, syntyi ihmiseksi puusepän perheeseen. Jeesus eli synnittömän elämän ja julisti merkillistä sanomaa: ”Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun”. Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille jotka uskovat Hänen nimeensä.

Hänen omansa, juutalaiset, eivät ottaneet Häntä vastaan, vaan vaativat roomalaisia ristiinnaulitsemaan synnittömän Messiaan. Jeesus kuoli Golgatalla kahden ryövärin välissä. Hänet haudattiin, mutta Hän nousi kolmantena päivänä kuolleista. Sitten Hän nousi taivaaseen ja on luvannut palata takaisin kuningasten Kuninkaana, noutamaan omansa luokseen taivaalliseen kotiin.

Raamatun ilmoituksen mukaan me odotamme juuri nyt tätä Jeesuksen paluun aikaa.

Pekka Rahkila , pastori

2020-11-18 06:00:00.0