Kuka sinä olet?

Kuluvalla viikolla Joutsan Seutu ilmestyy tuhkakeskiviikkona. Outo sana päivälle, miettii moni. Päivä on saanut nimensä paastoon liittyneestä tuhkan sirottelemisesta pään päälle katumuksen merkiksi. Tuhkakeskiviikko aloittaa paastonajan. Se on saanut kirkkovuodessa omat Raamatun tekstinsä ja eräässä niistä kysytään ”Keitä te olette?” (Luuk 13:22-30).

”Keitä te olette” tai ”kuka sinä olet”, ovat viiltäviä kysymyksiä, jos toinen tervehtii varmana siitä, että tunnemme toisemme, mutta toinen katsookin ohi tai hämmästelee, kuka olen. Joskus minulle on käynyt juuri näin. Tervehdin iloisena tuttavaa, jota en ollut tavannut pitkään aikaan: ”Hei, mitä kuuluu? Kiva nähdä!” Toinen katsoo takaisin tyhjin katsein; ymmärsin, että hän ei yhtään tiennyt kuka minä olen. Tuntui, kuin kaikki yhdessä koettu olisi haihtunut savuna ilmaan.

Luukkaan tekstikohdassa Jeesukselta kysytään, onko totta, että vain harvat pelastuvat. Jeesuksen vastaus ei varmaan miellyttänyt kysyjää. Kaikki ei olekaan niin avaraa ja kaiken sisäänsä sulkevaa, kuin kysyjä toivoisi. Tulee hetki, jolloin isäntä sulkee oven. Ulkopuolelle jääneet eivät ymmärrä tilannetta; he huutelevat isännän nimeä ja muistuttelevat mitä kaikkea sentään yhdessä tehtiin. Ovi ei kuitenkaan enää aukea ja oven takaa kuuluu isännän ääni: ”Keitä te olette?”

Jeesuksen sanoihin kätkeytyy oikeudenmukaisuuden vaatimus. Tulee päivä, jolloin eturivin paikkoja ei ole jaossa tulotason tai aseman perusteella. Tulee päivä, jolloin sydämen ja kätten pienet, hyvät teot merkitsevät enemmän kuin suosionosoituksia saavat näyttävät eleet ja ensimmäiset tulevat viimeisiksi. Meidän on kuitenkin vaikea vastustaa kiusausta juosta rahan, aseman ja eturivin paikkojen perässä. Paastonaika muistuttaa, että hyvän ihmisen nimeä ei voi itse ottaa itselleen, vaan se arvioidaan aivan muualla.

Tuhkakeskiviikon Psalmissa 57:2 sanotaan: ”Armahda minua, Jumala, armahda minua, sinuun minä turvaan. Minä kätkeydyn siipiesi suojaan, kunnes myrsky on ohitse.”

Annukka Nuto

Joutsan seurakunnan kappalainen