Uutislistaukseen

Lue hartauskirjoitus

Marian ilmestyspäivä

Neitsyt Marialla on oma pyhäpäivä kerran vuodessa kevättalvella.   Jumala valitsi hänet pyhään tehtävään, Jeesuksen äidiksi.  Luukkaan evankeliumin alussa kerrotaan, miten enkeli ilmestyi Marialle ja ilmoitti, että Jumala oli armossaan valinnut Poikansa äidiksi Marian.  Toisin kuin ortodoksit tai katolliset, me luterilaiset puhumme hyvin vähän Mariasta.  Me kiinnitämme huomiomme Jeesukseen.  Häneen, jonka kautta sovitus, pelastus ja armo tulivat maailmaan meidän osaksemme.   Maria on tärkeä välittäjä pelastushistorian kulussa. 

Millä tavalla Jumala päätyi juuri tähän Mariaan, jolle hän antoi tämän pyhän tehtävän Jeesuksen äitinä.  Jumala katseli varmasti monia vaihtoehtoja ja sitten Jumala valitsi monien hyveellisten nuorten naisten joukosta elämäntavoiltaan esikuvallisen hartaan ja nöyrän naisen.  Jumala olisi ihan helposti voinut löytää rikkaita, korkeita, jaloja, mahtavia kuningattaria, suurten herrojen ja ruhtinaiden tyttäriä Poikansa äidiksi.  Ratkaisevaa Jumalan valinnalle oli Marian nöyryys ja uskon aitous.   Maria sai tämän osan siitä hyvästä, että hän noudatti Jumalan tahtoa jo nuorena. 

Voimme tehdä tästä päätelmän, että Jumala puuttuu asioiden kulkuun.  Jumala ei ole sanellut meidänkään elämäämme kulkua etukäteen alusta loppuun ihan päivän tarkkuudella.  Jos me teemme valintoja uskossa rukoillen Jumalan tahdon mukaan, hän siunaa meidän suunnitelmamme.  Jos kuljemme vääriä teitä, jäämme vaille Jumalan siunausta.  Tältä osin Jumalan siunaus on ainakin osittain meidän käsissämme.  Osa ongelmistamme johtuu meidän omista vääristä valinnoistamme.  Silloin me voimme saada omalla parannuksella Jumalan katseen kääntyvät meidän puoleemme, niin kuin hän katsoi Mariaan.  Jumala voi ohjata meidän elämäämme uuden suunnan.  Jumala on elävä Jumala ja hän vaikuttaa joka päivä meidän elämme, jos itse niin tahdomme. 

Erkki Viinikainen

Eläkepastori

2021-03-17 06:00:00.0