Jumalan kansan koti-ikävä

Muuan sairas seurakuntalainen sanoi minulle: ”Minä haluan jo kotiin. Ymmärräthän nyt oikein: Tarkoitan Taivaan kotiin”. Sairauden heikentäessä kehoa tai voimia, ihminen voi alkaa kaivata Taivaan kotiin. Moni iäkäs ihminen kaipaa Taivaan kotiin, kun huomaa ikätovereiden jo muuttaneen ajan rajan toiselle puolen. Oman lapsen menettäminen kuoleman kautta saattaa myös jättää voimakkaan kaipuun päästä kerran Taivaan kotiin.

Ensi sunnuntain aiheena on Jumalan kansan koti-ikävä. Jokainen ihminen on Jumalan luoma ja siksi sisimmässämme on heikko tai vahvempi kaipaus Jumalan luokse Taivaaseen. Jeesus ohjasi läheisiään kohtamaan elämän vastoinkäymisiä ja raskaita tunteita. Myös sen raskaimman surun ja ikävän eli väliaikaisen eron läheisistä kuoleman kautta. Jeesus opetti, että maanpäälliseen elämään kuuluu kärsimys tavalla ja toisella.

Elämme kirkkovuodessa pääsiäisen jälkeistä aikaa. Jeesus voitti ristinkuolemallaan synnin, kuoleman ja pahan vallan lahjoittaen meille ikuisen elämän. Johanneksen evankeliumissa Jeesus pitää jäähyväispuheen lähimmilleen. Jeesus kertoo kuolevansa ja sen jälkeen nousevansa kuolleista, ilmestyvänsä opetuslapsilleen ja sitten nousevansa Taivaaseen. Sen jälkeen Pyhä Henki laskeutuu maailmaan. Me olemme matkalla Taivaaseen ja tällä matkalla Pyhä Henki on oppaanamme ja lohduttajanamme. Jeesus toi selvästi esille sen tosiasian, että lopulta saamme elää Hänen kanssaan Taivaan kodissa ikuisesti.

Jeesus valmisti opetuslapsiaan kohtaamaan eron tuoman ikävän, että he kestäisivät sen, kun Jeesus ei ole enää heidän kanssaan: ”Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa, mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä, missä minä olen” (Joh.14:3). Taivaassa Jumalan luona elämä on täysin onnellista. Siellä ei ole sairautta, ei kuolemaa, ei murhetta, ei valitusta eikä vaivaa… (Ilm.21:4).

Tuula Leppämäki

Kirkkoherra