Seurakunnan työntekijät ovat tavattavissa

Joutsan seurakunta järjestää monipuolista toimintaa, johon olet tervetullut osallistumaan. Voit  keskustella, hiljentyä hengellisten tilaisuuksien ääreen, nauttia musiikista tai tehdä vaikkapa vapaaehtoistyötä. Kaikki kerhot, piirit ja tilaisuudet löytyvät tapahtumakalenteristamme.

Kun haluat keskustella, miettiä elämäntilannettasi tai etsiä ratkaisuja arjen ongelmiin, voit ottaa yhteyttä seurakunnan työntekijään.

Kotikäynnit ja laitoskäynnit

Pappia, diakoniatyöntekijää tai muuta seurakunnan työntekijää tai vapaaehtoista voi pyytää kotikäynnille. Kotikäynneillä kohdataan erityisesti ihmisiä, jotka eivät itse pääse seurakunnan yhteisiin tilaisuuksiin.

Mikäli ehtoolliselle tuleminen on vaikeaa, voit pyytää kotiehtoollista. Tilaisuudessa voi olla mukana myös muita läheisiä yhdessä sovittavalla tavalla.

Diakoniatyöntekijä

Diakoniatyöntekijän kanssa voit tulla pohtimaan niitä ongelmia ja suruja, jotka ovat sinulle sillä hetkellä tärkeitä ja ajankohtaisia. Yhteistyötä tehdään Hyvinvointialueen sosiaalityöntekijöiden, kotihoidon ja eri avustusjärjestöjen kanssa.

Talousongelmissa kannattaa ensin selvittää mahdollinen oikeus Kelan toimeentulotukeen ja sen jälkeen ottaa yhteyttä Keski-suomen Hyvinvointialueen sosiaalitoimistoon. Harkinnan mukaan diakoniatyön kautta voi saada taloudellista tukea akuuttiin kriisiin.

ESR+ Aineellisen avun maksukortit

Joutsan seurakunnalle myönnetyistä Aineellisen avun maksukorteista saat lisätietoa diakoni Nina Siitarilta p. 040-5087023

tai nina.siitari@evl.fi. Voit laittaa myös tekstiviestin tai Whatsupp- viestin

Diakoniatyöntekijän yhteystiedot

Joutsassa
Diakoni Nina Siitari p. 040 5087 023
Käyntiosoite: Joutsan seurakuntakoti, Jousitie 42A, 19650 Joutsa

Leivonmäellä
Diakoni Nina Siitari p. 040 5087 023
Käyntiosoite: Leivonmäen seurakuntatalo, Kuusirinne 2, 41770 Leivonmäki

Luhangassa Diakoni Nina Siitari p. 040 5087 023

Työttömyys

Työttömyys saattaa aiheuttaa arvottomuuden ja yksinäisyyden tunteita. Yksin ei kuitenkaan kannata jäädä, vaan auttavia käsiä kaivataan niin laman kuin nousukauden aikana. Joutsassa toimii Linkki avautuu uudessa välilehdessäTyöVarikkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Se on Joutsan kunnan ylläpitämä työpaja, joka tarjoaa työttömille työnhakijoille tuettua valmentautumista ja palveluohjausta. Työttömän henkilön on mahdollista olla TyöVarikolla joko työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa erimittaisia jaksoja.

TyöVarikon yhteydessä toimii myös Nuorten TyöpajaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jonka toiminta on suunnattu alle 29-vuotiaille. Toiminnan tarkoituksena on antaa nuorille valmiudet siirtyä avoimille työmarkkinoille tai koulutukseen sekä kannustaa nuoria eteenpäin elämässä.

Myös Joutsan Päiväkeskusyhdistys ry (Toivontupa)Linkki avautuu uudessa välilehdessä järjestää kuntouttavaa työtoimintaa yhteistyössä Joutsan kunnan kanssa.

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

Yhteistyössä

Itä-Päijänteen vapaaseurakuntaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Yhdystie 1