Suru ja kriisit

Keskusteluapua ja sielunhoitoa

Ota yhteyttä seurakunnan työntekijään, kun kaipaat keskustelukumppania.

Luottamukselliset keskustelut ja sielunhoito ovat keskeinen osa seurakunnallista elämää. Keskustelukumppani voi olla pappi, muu seurakunnan työntekijä tai joku toinen seurakuntalainen.
Seurakunnan työntekijöiden yhteystiedotLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Keskusteluissa käsitellään juuri niitä asioita, joita sielunhoitoon hakeutuva haluaa käsitellä; kysymykset tai ongelmat voivat olla miltä elämänalueelta tahansa. Keskusteluissa tärkeää on luottamuksellisuus.

Keskustelu on väylä puhua joko toiselle ihmiselle, lähimmäiselle tai Jumalalle, jolloin sitä voidaan kutsua myös ripiksi.

Sururyhmät

Suruun liittyy monia kysymyksiä ja kipeitä tunteita. Haluamme tarjota läheisensä menettäneille myös mahdollisuuden kokoontua yhteen keskustelemaan menetykseen liittyvistä ajatuksista. Sururyhmä on tarkoitettu kaikille sureville, ikärajaa ei ole. Ryhmään voi tulla, vaikka läheisen kuolemasta olisi kulunut jo vuosia. Usein tuntee kulkevansa surun tietä yksin, mutta toisten läsnäolo ja kokemukset surusta voivat lohduttaa, tukea ja luoda toivoa.

Pyhäinpäivän iltakirkkoon lähetetään kutsukirjeet omaisille (viime pyhäinpäivästä tähän pyhäinpäivään asti läheisensä menettäneet) ja kirjeen mukana on myös tietoa Joutsan seurakunnan sururyhmästä. Sururyhmästä ilmoitetaan myös Joutsan Seudun seurakuntauutisissa ja tapahtumakalenterissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kotikäynnit

Pappia, diakoniantyöntekijää tai muuta seurakunnan työntekijää tai vapaaehtoista voi pyytää kotikäynnille. Kotikäynneillä kohdataan erityisesti ihmisiä, jotka eivät itse pääse seurakunnan yhteisiin tilaisuuksiin.

Mikäli ehtoolliselle tuleminen on vaikeaa, voit pyytää kotiehtoollista. Tilaisuudessa voi olla mukana myös muita läheisiä yhdessä sovittavalla tavalla.

Suuronnettomuudet

Keski-Suomen kirkon henkisen huollon ryhmä toimii yhteistyössä viranomaisten ja järjestöjen kanssa suuronnettomuuksien koskettamien ihmisten tukena.

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin