Perhekirkot

Lasten kirkot ja perhemessut ovat erityisesti lasten ehdoilla toteutettuja kirkkoja. Musiikki, saarnat ja liturgiat on mitoitettu ja sovitettu pienemmän kirkkoväen maun mukaiseksi. Kirkkoihin ovat kuitenkin kaikki tervetulleita ikään katsomatta.

Lasten kirkkoja on Joutsan kirkossa noin 3 vuodessa: joulu-, pääsiäis- ja kevätkirkko. Kirkot kestävät noin puoli tuntia.

Lapset mukaan ehtoolliselle!

Tiedäthän, että myös lapset voivat osallistua ehtoollisen viettoon. Kun tulet lapsesi kanssa alttarille, pappi kysyy sinulta siunataanko lapsi vai voiko hänelle antaa ehtoollisen. Mikäli ehtoollisen voi antaa, pappi kastaa ehtoollisleivän viiniin ja antaa ne lapselle näin samanaikaisesti tai lapsesi voi ottaa leivän ja viinin erikseen samoin kuin aikuiset. Mikäli vastaat, että lapsi siunataan, pappi laittaa kätensä lapsen pään päälle ja siunaa hänet. Molemmat mahdollisuudet ovat siis käytössäsi.

Koska ehtoollinen kuitenkin on jokaisen kastetun oikeus ikään katsomatta, vietämme Joutsan seurakunnassa jokaisen perhekirkon yhteydessä myös ehtoollista.

Tervetuloa!