Erityisryhmät

Seurakunnan työntekijät kohtaavat kokonaisvaltaisesti erilaisia ihmisiä. Yhteistyötä tehdään erilaisten järjestöjen ja yhdistysten sekä Joutsan ja Luhangan kunnan sekä Keski-suomen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveystoimen kanssa.

Kehitysvammaiset

Toimintakeskus Helperi sijaitsee Joutsassa entisen koulun, Pohvinrinteen tiloissa. Seurakunnan työntekijät pitävät siellä hartauksia pari kertaa kaudessa sekä järjestävät leiripäivän.

Keski-Suomen kehitysvammaistyön pappina toimii Maarit NuopponenLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Näkö-kuulorajoitteiset

Näkö-kuuloryhmä kokoontuu Joutsan seurakuntakodilla kerran kuukaudessa.

Ryhmä on tarkoitettu Joutsan seudun kuulo-, näkö-tai molempien ongelmista kärsiville henkilöille ja kaikille, jotka tuntevat tarvitsevansa apua em. asioissa.

Toiminnasta vastaavat  Joutsan Eläkeliiton vapaaehtoiset sekä Joutsan seurakunta (tilat). Lisätietoja ryhmän kokoontumisista voi tiedustella Aarre Taljalta p. 040-8445216.

Rovastikunnallinen kuurojen joulujuhla järjestetään perinteisesti Heinolan kirkonkylän pappilassa. Mikkelin hiippakunnan kuurojen pappina toimii Seppo LaukkanenLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Omaishoitajat ja läheiset

Joutsan seurakunta tekee yhteistyötä omaishoitaja-asioissa SPR:n kanssa, joka järjestää mm. vertaistuellisia ryhmätapaamisia. Yhteyshenkilönä toimii Paula Pajala p. 040-759 6707.

Valtakunnallisesta Omaishoitajat ja läheiset -liitosta Linkki avautuu uudessa välilehdessäsaat lisätietoa omaishoitajia koskevasta edunvalvonnasta.

Joutsan seurakunnassa järjestetään omaishoitajille ja läheisille joulunajan tilaisuus: Kohti adventtia sekä omaishoitajien ja läheisten/vanhusten kesäkirkko kesäkuun alussa. Yhteistyökumppanina toimii SPR.

Mielenterveys- ja päihdekuntoutujat

Seurakunta kutsuu mielenterveys- ja päihdekuntoutujat mukaan aikuisille tarkoitettuun toimintaan. Seurakunnan diakoniatyö tekee yhteistyötä Joutsan Päiväkesksuyhdistyksen kanssa. Seurakunnan työntekijöilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä on mahdollisuus tarpeen mukaan varata aika vastaanotolle tai sopia kotikäynti.

Surevat

Seurakunnassa järjestetään sururyhmä Linkki avautuu uudessa välilehdessäkerran vuodessa. Tarvittaessa työntekijätLinkki avautuu uudessa välilehdessä tekevät myös surukotikäyntejä.