Hallinto

Joutsan seurakunnassa on kirkkovaltuusto ja kirkkoneuvosto sekä työryhmiä.

Lisäksi kappeliseurakunnissa toimivat Leivonmäen kappelineuvostoLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Luhangan kappelineuvostoLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jotka seuraavat alueensa hengellistä elämää sekä tekevät tarpeen mukaan seurakunnan kirkkoneuvostolle sitä koskevia esityksiä ja aloitteita.

Seurakuntalaisen aloite luottamuselimille

Jokaisella seurakunnan jäsenellä on mahdollisuus tehdä seurakunnan ja kirkon toimintaan liittyvä aloite. Se tehdään kirjallisena kirkkoneuvostolle ja toimitetaan seurakunnan kirkkoherranvirastoon. Kirkkoneuvosto käsittelee aloitteet. Jos aloite koskee kirkkovaltuuston päätösvaltaan kuuluvaa asiaa, kirkkoneuvosto valmistelee aloitteen valtuustolle.

Kokonaiskirkon asioihin liittyvä aloite voi edetä aina kirkon "eduskuntaan" eli kirkolliskokoukseen saakka.

Seurakunta matkakumppanina - Joutsan seurakunnan strategia 2026Linkki avautuu uudessa välilehdessä