Päihdetyö

Diakoniatyössä kohdataan ihminen kokonaisuutena. Kokonaisuuteen kuuluu välillä vaikeita asioita. Alkoholin, huumeiden ja lääkkeiden väärinkäyttö voivat hallitsemattomina aiheuttaa riippuvuutta ja vaikeuksia jokapäiväiseen elämään niin perheiden, läheisten kuin yksityistenkin ihmisten jokapäiväisessä elämässä. Voit tulla keskustelemaan luottamuksellisesti myös päihteisiin liittyvistä vaikeuksista. Yritämme yhdessä miettiä, miten vaikeaa elämäntilannetta voisi helpottaa.

Diakoniatyö tekee yhteistyötä paikkakunnan muiden toimijoiden, mm. ToivontuvanLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja kunnan sosiaalitoimenLinkki avautuu uudessa välilehdessä kanssa. Järjestämme yhdessä leirejä ja retkiä.

Riippuvainen päihteistä? Hae rohkeasti apua omasta terveyskeskuksestasi tai seurakunnastasi. Seurakuntien diakoniatyöntekijät ovat tukena ja kulkevat mukana toipumisessa. Kristillistä apua päihdeongelmasta toipumiseen löydät myös SininauhaliitostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Vertaistukea tarjoavat Nimettömät alkoholistitLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Joutsassa kokoontuu mm. Al-Anon-ryhmä.

Peliriippuvuus

Peliriippuvuus on toiminnallinen ongelma. Pelaamisen seuraukset voivat olla vakavia. Ne ilmenevät usein psyykkisinä, fyysisinä ja sosiaalisina sekä taloudellisina ongelmina, jotka kaikki vaativat huomiota hoidossa. Peliriippuvuus voi liittyä toisiin samanaikaisiin ongelmiin: masennukseen tai päihdeongelmaan.

Mikäli et yksin kykene samaan peliongelmaasi hallintaan, hae apua. Ammatillista apua saa mm. A-klinikoilta ja mielenterveystoimistoista. Molemmissa on totuttu kohtaamaan erilaisia riippuvuusongelmia. Suomessa toimii myös ongelmapelaajien vertaisryhmiä. Niiden kokoontumisista ja toiminnasta saat tietoa Peluurin ja Nimettömät pelurit verkkosivuilta.

Päihdelinkki.fi Linkki avautuu uudessa välilehdessä- Kattava verkkosivusto päihteistä ja riippuvuuksista.

Kun läheisesi kärsii riippuvuudesta, voit ottaa yhteyttä terveyskeskukseen tai seurakuntasi pappiin tai diakoniatyöntekijään. He auttavat ja ohjaavat sinut eteenpäin.

Myös päihdeongelmaisen läheinen kaipaa apua

Kun huolestut itsesi tai läheisesi päihteiden käytöstä, pelaamisesta tai pakonomaisesta työnteosta, hae rohkeasti apua.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus

Diakoniatyöntekijä  Nina Siitari