Hartauskirjoitus 10.4.2024

lampaat.jpg

Hyvän paimen

Lapsuudessani pyhäkoulun opettaja liimasi valkoisen lampaan osallistujan pahviseen paimenkuvaan, jonka sai vuoden lopussa omaksi. Koulun hartauksissa veisattiin: Kaitse Jeesus paimen hyvä, laumassasi minua, eksyvä ja erehtyvä olen ilman sinua... (virsi 378). Virsi otettiin jo vuonna 1886 virsikirjaan: ”Ota Jeesus paimen hyvä, laumahasi minua, Älä suo mun erhettyä, Anna ääntäs seurata! Luonas turvani on parhain, Ah jos siihen mä jo varhain Nuoruudessa pääsisin, Loppuun asti pysyisin”

Raamatun Hyvä Paimen on Jeesus. Kasteessa meidät annetaan Hänen syliinsä, jäseneksi seurakuntaan, jonka perusta on Jeesus Kristus. Hän liittää uskovat yhteen ja pitää lauman koossa. Jeesus sanoi olevansa portti, jonka kautta sisälle käyvät pelastuvat: ”Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta”. (Joh 10:11) Seurakunnan paimen on pastori, sanan pohjana oleva latinan sana tarkoittaa paimenta. Paimenuus tarkoittaa vastuuta, jota jokainen jostain kantaa. Paimenuutta on monenlaista: vanhemmat ovat lastensa paimenia, opettaja oppilaidensa… Paimenella on auktoriteettia, tehtävänä tukea ja huolehtia lauman jäsenistä. Laumasi tarkoittaa ihmisiä, joiden kanssa elät.

Useimmilla ei liene kokemusta paimentamisesta. Paimenkuva tuo mieleen karitsaa sylissään kantavan paimenen, kädessä pitkä yläpäästä käyrä sauva, jolla voi tarttua karkulaiseen. Paimen ei kuitenkaan aja laumaa, vaan lauma seuraa edellä kulkevan paimenen tuttua ääntä. Virsi psalmin 23 pohjalta vuodelta 1886 kuvaa luottamusta: ”Jos pimiässä laaksossa mä yksin vaeltaisin, Ja tuhansittain vaaroja Minua ahdistaisi, En pelkäisi mä kuitenkaan, Kun vitsallaan ja sauvallaan Mua Herra johdattaapi”.

Kun harhaudun, paimenen tarttuminen elämääni koukkusauvalla voi aiheuttaa kipua, silti Jeesus kutsuu rakkaudella, ei pakolla. Jeesus on paimen, joka tuntee pelkosi ja ahdistuksesi, jotka rukouksessa voit jättää hänelle. Olenko kuunnellut Hyvän Paimenen ääntä Raamatussa ja kohdannut hänet sakramenteissa? Lampaana tehtäväni on seurata Jeesusta ja kuunnella hänen ääntään, ei viisaankaan ihmisen, vaan Jeesuksen, ylipaimenen, ääntä. Vaikkei hän ottaisi vaikeuksia pois, lupauksensa mukaan Hän kulkee kanssasi ja antaa rauhan, kun sen sallit. Jeesus tuli, kuoli ja nousi ylös, jotta ihmisellä olisi rauha ja yhteys Isän Jumalan kanssa.

Aili Maria Manninen

2024-04-10 06:00:00.0