Hartauskirjoitus 17.4.2024

heart-1082850_1280.jpg

Jumalan kansan koti-ikävä

Oletko kokenut elämässäsi joskus pyhän tai Jumalan läsnäoloa? Voimme kokea sitä luonnossa, hyvässä seurassa, kirkossa, lapsen syntymässä, läheisen kuolinvuoteen äärellä jne. Tai ehkä olet miettinyt: onko Jumalaa olemassa, mikä on elämän tarkoitus, miten kärsimys voidaan voittaa.

Toisaalta ihminen voi kokea vahvaa Jumalan läsnäoloa ja toisaalta taas epätoivoisena kysellä, onko Jumalaa. Näin siksi, että olemme Jumalan luomia ja kaipaamme elää yhteydessä Hänen kanssaan. ”Kaiken Hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden Hän on pannut heidän sydämeensä” (Saarn.3:11).

Elämme kirkkovuodessa Pääsiäisen jälkeistä aikaa. Ylösnoussut Jeesus ilmestyy oppilailleen. He opettelevat luottamaan synnin, pahan ja kuoleman voittaneeseen Jeesukseen. Jumalan valtakunnan todellisuus ei ole heille itsestään selvää, vaikka he vaelsivat Jeesuksen seurassa peräti kolme vuotta. Jeesus koulutti etukäteen oppilaitaan aikaan, jolloin hän on noussut Isän luo Taivaaseen. Jeesus sanoo: ”Älköön sydämenne olko levoton, uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun” (Joh.14:1). Sana levoton on käännös kreikan kielen sanasta ´tarassoo´. Mahdollista olisi myös ilmaista ”älkää olko murheellisia, hämmentyneitä, järkyttyneitä, pelästyneitä”!

Tänä päivänä olemme levottomia, murheellisia, hämmentyneitä, järkyttyneitä ja pelästyneitäkin. Kipeitä ja vaikeita kysymyksiämme on, miten koulukiusaaminen - ja muukin kiusaaminen - saadaan loppumaan, väkivalta päättymään, miten saadaan rauha maailmaan, kaunis luonto suojeltua ym.

Tiede ja tutkimus edistää ihmiskunnan hyvinvointia toimiessaan Luojan työtoverina hyvän puolesta. Yhä uudelleen joudumme kuitenkin hämmentymään, kun paha näyttää voittavan hyvän. Jeesus tuo toivon tähän ahdistukseen. Hän muistuttaa rakkauden kaksoiskäskystä (Matt.22:37-40) ja Pyhän Hengen lahjasta, joka antaa meille rakkautta, iloa, rauhaa… (Gal.5:22). VT:ssa Jumala lupaa: ”Minä annan heille uuden sydämen ja heidän sisimpäänsä uuden Hengen, minä otan heidän rinnastaan kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen” (Hes.11:19). Odotamme päivää, jolloin Jeesus palaa kirkkaudessaan ja pahan valta lopullisesti kukistetaan. Raamattu kuvaa tuota aikaa: ”Jumala itse on heidän luonaan, ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut” (Ilm.21:1,4). Luottakaamme Jeesukseen!

Tuula Leppämäki

Rovasti