Sana sinulle, ole hyvä. Hetken hiljentyminen vuoden jokaiselle pyhäpäivälle.

Sana sinulle

23.08.2020

Samuli Korkalainen

12. sunnuntai helluntaista

Matt. 21: 28–32

”Totisesti: portot ja publikaanit menevät Jumalan valtakuntaan ennemmin kuin te.”

Jeesuksen sanat ylipapeille ja kansan vanhimmille kuulostavat suorastaan törkeiltä. Sillä mietitäänpä, mitä nämä ihmiset ovat tehneet: eivät mitään väärää! He ovat seuranneet vakaumustaan ja noudattaneet säädöksiä, jotka ovat vanhemmiltaan oppineet. Näyttää siis siltä, että Jeesus vähättelee lain noudattamista.

Mutta ei kyse ole siitä. Jeesus ei nimittäin tarkkaan ottaen soimaa ylipappeja ja kansan vanhimpia säädösten noudattamisesta. Vika on siinä, että he asettuvat toisten ihmisten yläpuolelle. Lisäksi lain ulkoinen noudattaminen on heille tärkeämpää kuin lain henki, joka on toisen ihmisen hyvä. Jeesus muistuttaa, että tiukasti lakia noudattavankin on jatkuvasti tutkisteltava itseään ja pyrittävä parempaan.

Mitä voisin vielä tehdä toisen ihmisen hyväksi? Jäävätkö hyvät teot ja korkea moraali vain puheen tasolle vai näkyvätkö ne myös käytännön toimintana lähimmäisteni parhaaksi? Suhtaudunko toisiin ihmisiin kunnioittavasti vai pidänkö itseäni parempana kuin jotakuta muuta?

Terveellistä pohdittavaa jokaiselle meistä, päivittäin.

Jeesuksen vaativalta kuulostavien sanojen taustalla välkkyy kuitenkin myös evankeliumin valo. Soimatessaan ylipappeja ja kansan vanhimpia ulkoiseen keskittymisestä Jeesus nimittäin lyö alas kulissit. Me ihmiset rakennamme mielellämme kulisseja, haluamme näyttää ulospäin siistin ja hymyilevän kuoren, vaikka sisällä olisi saastaa ja surua.

Jeesus ei kulisseista piittaa – ja se on itse asiassa vapauttavaa. Meidän ei tarvitse ruveta muuksi kuin mitä me olemme. Juuri tällaisina olemme rakkaita ja tärkeitä Jumalalle.

Voisimmekohan olla sitä myös toinen toisillemme?

Samuli Korkalainen
Kirjoittaja on pappi, kanttori ja kirkkomusiikin tohtoriopiskelija

Sana sinulle on Kirkon viestinnän ylläpitämä palvelu, joka tarjoaa hartauskirjoituksen jokaiselle vuoden pyhäpäivälle. Hartauskirjoituksiin voi törmätä internetin lisäksi myös sanoma- ja paikallislehdissä sekä eri puolilla maailmaa ilmestyvissä ulkosuomalaisten lehdissä, sillä kirjoitukset ovat vapaasti lehdistön käytettävissä.

Lisätietoja: Kirkon viestintä, Kimmo Saares, sähköposti: kimmo.saares(AT)evl.fi

2020-08-19 09:04:41.0