Iloinen valvominen

Kaikki me joskus valvomme yöllä. Jos valvomista jatkuu pitkään, siitä tulee terveyshaitta. Ensi sunnuntain nimeksi on annettu valvomisen sunnuntai. Se on kirkkovuoden viimeistä edellinen sunnuntai. Kirkkovuoden lopussa meitä vuosittain muistutetaan kristillisestä maailmankatsomuksesta, johon kuuluu olennaisesti Kristuksen toisen tulemisen odottaminen, vaikka ”sitä hetkeä ja päivää ei tiedä kukaan… vain Isä” (Matt.24:36).

Kristillinen valvominen tarkoittaa iloista odotusta. Taistelu hyvän ja pahan välillä päättyy kerran, kun Jumala ottaa kaiken vallan. Myös kuolema, ”vihollisista viimeisin”, kukistetaan. Valvominen ei ole voimia kuluttavaa jännitystä ja pelkoa, milloinkahan Jeesus saapuu viimeiselle tuomiolle. Päinvastoin: saamme turvallisesti luottaa siihen, että koko maailma on Jumalan hallinnassa, myös meidän oma elämämme.

Valvominen ei tarkoita toimetonta eristäytymisen aikaa, jolloin itsekkäästi vain eläisimme Jeesuksen tulemista odottaen.  Ilosanoma Jeesuksen rakkaudesta on vietävä eteenpäin sanoin ja teoin. Meidät on kutsuttu olemaan Kristuksen lähettiläitä arkipäivän todellisuudessa ja elämän rikkinäisyydessä, missä eivät aina valmiit suunnitelmat auta. Saamme olla lähteä ihmisten keskelle, olemaan, tekemään ja vaikuttamaan odottamattomissa tilanteissa, arvaamattomissa olosuhteissa ja yllättävissä tehtävissä. Kristityt vievät oikeudenmukaisuutta, totuutta, rauhaa ja rakkautta kaikkialle, missä he ovat ja liikkuvat.

Kasteessa olemme saaneet kutsun valvoa, sillä niin meidät otettiin Jumalan lapsiksi ja Taivaan perillisiksi. Pyhä kolmiyhteinen Jumala antaa meille voimia ja viisautta kulkea Hänen johdatuksessaan kaikissa elämämme tilanteissa. Kristuksen anteeksiantoon yhä uudelleen turvautuminen antaa omantunnon rauhan ja voimaa elää. Seurakuntayhteys, Jumalan sana ja ehtoollinen auttavat oikeanlaiseen valvomiseen. ”Meillä on Hänen lupauksensa, ja siihen luottaen me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus vallitsee” (2.Piet. 3:13). Valvomisen iloa!

Tuula Leppämäki

Kirkkoherra