Äärettömän äärellä

Lapsena katselin mustalle yötaivaalle, jossa tähdet kirkkaasti loistivat. Mitä on tähtien takana, muistan miettineeni. Kuinka pitkälle ylöspäin voi mennä ennen kuin siellä tulee seinä vastaan? Ei siellä mitään seinää vastaan tule, valisti minua äiti, vaan avaruus jatkuu aina vaan. En ymmärtänyt. Avaruuden rajattomuus ei mahtunut lapsen rajalliseen päähän, eikä se mahdu sinne vieläkään.

Salattu Jumala, kuuluu ensi sunnuntain otsikko. Siinä jälleen rajaton, ääretön asia on asetettu rajallisen ja hyvin äärellisen ihmisen pohdittavaksi. Kolmiyhteinen, iankaikkinen, päättymätön, pyhä; tämän kaltaisilla laatusanoilla me kuvaamme Jumalaa. Onko Hän liian suuri ja kaukana ihmisen lähestyttäväksi? Järjellemme varmasti on, mutta onneksi sydämen uskolle Hän ei ole kaukana.

Pyhän Kolminaisuuden päivä muistuttaa meitä siitä, että voimme uskoa Jumalaan, vaikka emme ymmärrä Hänen suuruuttaan ja rajattomuuttaan. Kolminaisuuden päivänä saamme iloita siitä, että Jumalan olemus on edelleenkin ihmisjärjelle käsittämätön salaisuus. Meitä ei vaadita ymmärtämään ja se olisikin liikaa vaadittu, vaan me saamme laulaa, ylistää ja ihmetellä Luojan suuruutta.

Ensi sunnuntain saarnateksti (Matt 28:16-20) on monelle tuttu kohta, jota kaste- tai lähetyskäskyksikin kutsutaan. Se on Jeesuksen testamentti seuraajilleen. Salattu ja ääretön Jumala on antanut kaiken vallan pojalleen Jeesukselle. Jumalan hyvyyttä voimme aavistella   ympärillämme heräävässä keväässä tai rohkaisevassa sanassa, jonka joku meille sanoo; tätä kutsutaan joskus Jumalan yleiseksi ilmoitukseksi; se on jokaisen ulottuvilla. Mutta siitä, millainen on Jumalan isänsydän, millainen on hänen rakkautensa meitä kohtaan, sen me näemme Jeesuksen elämässä ja toiminnassa.

”Kastakaa ja opettakaa,” sanoi Jeesus. Kasteessa pieni, mitään osaamaton, avuton ihminen saa turvakseen ja Isäkseen äärettömän suuren, kaikkivaltiaan ja iankaikkisen Jumalan. Salatun, mutta kuitenkin Jeesuksessa meitä aivan lähelle tulevan Jumalan.

Annukka Nuto

Joutsan seurakunnan kappalainen