Kiittäkäämme

On todistettu tieteellisesti, että kiitollinen elämänasenne lisää monella tavalla hyvinvointia. Tyytyväisyys johtaa esim. terveyden kohenemiseen. Positiivinen psykologia löi itsensä läpi 1990-luvulla. Siihen asti valtaosa tutkimuksista oli käsitellyt ihmisen vaikeuksia, stressiä, ahdistusta, aggressioita ja masennusta. Nyt haluttiin selvittää, mistä ihminen voi saada voimavaroja.

Ihminen ei kuitenkaan voi puristaa kiitollisuutta itsestään. Jos elämä koettelee, on luonnollista, että ihminen tuntee vihaa ja katkeruutta. Ne kertovat myös terveestä itsetunnosta ja auttavat ihmistä säilyttämään itsekunnioituksen ja persoonaansa suojelevat rajat. Todellisuuden kieltäminen ei lahjoita todellista kiitollista mieltä kenellekään.

Ensi sunnuntain aiheena on kiitollisuus. Kun seuraamme tarkkaan, miten kiitollisuutta pursuavat Raamatun henkilöt ovat löytäneet tällaisen mielen, huomaamme, että olennaista on Jeesuksen kohtaaminen oman elämän tiukassa tilanteessa.

Joskus kiitolliseen mieleen johtava prosessi voi kestää pitkäänkin. Joskus kiitollisuuden voi saada ikään kuin lahjaksi lähes hetkessä. Joku merkittävä kokemus toisen ihmisen sana tai Jumalan sana vain osuu niin kohdalleen, että se vapauttaa katkeruudesta kerralla. Yleisempää lienee kuitenkin se, että saman asian kanssa joutuu kamppailemaan ja sitä yhä uudelleen Jumalalle luovuttamaan ja muutenkin työstämään, että löytää vapauden ja Jumalan rauhan. Jeesus auttaa meitä käsittelemään vihan ja katkeruuden tunteita ja lopulta antamaan tarvittaessa anteeksi lähimmäiselle, Jumalalle ja itsellekin.

Koska Jeesus on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan (Hebr. 2:18). Jeesus sovitti syntimme Jumalan kanssa ristinkuolemallaan lahjoittaen näin meille anteeksiannon ja rauhan. Meille kaikille Raamattu lupaa: Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjele teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa (Fil. 4:6-7).

Tuula Leppämäki

Kirkkoherra